en sån som fixar och trixar och pusslar och pysslar.

14 Jun

Just en sån person tror jag att jag är. I mitt huvud skriver jag dikter och romaner, jag syr klänningar och gardiner, målar konstverk och bokhyllor, sätter upp dramer och dansverk (nej men ni förstår). Men i verkligheten kollar jag på gamla avsnitt av Vänner och läser bloggar om folk som gör sin egen lemonad. Jag fräser avundsjukt att sånt håller väl ingen frisk och sansad människa på med! Säga vad man vill om mig, men frisk och sansad är trots allt kanske inte två ord som bör slösas bort på en sån som jag, för vips så hade jag också gjort min egen lemonad! Och det är så mycket snyggare än vad det är svårt, kan jag tala om.

Man gör helt enkelt såhär:
1. Ta 6 st citroner, tvätta dom och pressa saften i en skål.
2. Lägg sedan citronresterna (alltså skalen) åt sidan i en annan skål.
3. Sila ner citronsaften i en stor tillbringare (jag hade ingen som var tillräckligt stor så jag tog en bunke) och tillsätt 2,5 dl socker och 2 liter isvatten och rör tills sockret har lösts upp. Ställ åt sidan.
4. Häll 2,5 dl kokande vatten över citronskalen och låt det stå tills vattnet är kallt.
5. Släng bort skalen, häll vattnet i tillbringaren (eller ja, bunken) och rör om väl.
6. Häll upp i fina flaskor eller tillbringare, ställ in i kylen och låt lemonaden bli riktigt kall. Under tiden kan du hänga med Evert Taube, eller annan valfri stilig herre. Smaklig drink!

2 svar to “en sån som fixar och trixar och pusslar och pysslar.”

  1. Maja Lindlöf 15 juni, 2012 den 08:39 #

    man lär ju bli frisk av den där Cvitminskadrycken i alla fall. Hade du inte ett gott sätt att blanda frön och slänga in i ugnen och rosta? Visa, fota och skriv!? PUSS

Kommentera

