having an argument with myself

16 Maj

Jag har tänkt ganska mycket på det här med konsumtion.

På hur jäkla mycket grejer, prylar, saker och ting vi faktiskt köper, utan att egentligen reflektera så himla mycket över det.

Om man nu mot förmodan pratar om den här konsumtionen, åtminstone där jag hör, så handlar det snarare om att man har dåligt med pengar och därför inte har råd att köpa alla fina saker man vill ha, än någon djupare reflektion över sitt (sjuka) beteende.

Jag har funderat på att ha t ex en konsumtionsfri månad, då man inte köper någonting alls, förutom det man verkligen behöver (som mat och kanske kanske tvål då om man verkligen måste duscha). Men i och med den, ovan nämnda, kapitalsvaga situation som mina berikande studier så snällt medför, har jag redan haft något av en ofrivillig konsumtionsfri period. Och jag känner att jag skulle vilja ändra mitt beteende på lång sikt.  Jag tänker att det går bättre om jag har lite regler att hålla mig till.

  1. Jag tänker köpa väldigt mycket färre nya (som i nytillverkade) saker.
  2. Jag ska tänka igenom allt jag köper, ifall jag verkligen behöver det eller inte.
  3. Jag ska göra mina gamla saker roliga igen (lägga upp, måla om, byta knappar, fixa till & piffa saker jag redan äger).
  4. Jag ska ge bort saker jag inte vill ha kvar till en annan människa (eventuellt via typ myrorna då, men ni fattar).

Snälla, håll koll på mig. Hjälp mig leva efter de här reglerna så ska jag försöka inspirera er till att göra samma sak!


Till exempel det här fina har jag (och den glada karln på bilden) gjort av liksom ingenting alls (dvs omslagspapper och tejp).

PS. och sen behöver vi inte prata mer om de helt sprojlans nya sommarkläderna jag handlade efter att jag författat det här inlägget. Jag säger ju att jag behöver hjälp!

Kommentera

